Skip to main content

Aan: Leraren PO, VO en MBO

Teachers for Climate NL

Teachers for Climate NL

Onderteken de open brief!

Waarom is het belangrijk?

Beste leerlingen,

Wij wensen jullie heel veel succes met de klimaatspijbelacties. Als docenten zien we jullie graag in de les. Maar volkomen terecht merken jullie op dat onderwijs zijn waarde verliest, als volwassenen niet zelf in de praktijk brengen wat zij jullie via ons proberen te onderwijzen.

Als docenten proberen wij jullie op te laten groeien tot zelfstandige, maatschappelijk betrokken wereldburgers. Wij verwachten dat jullie plannen, vooruit kijken, je huiswerk doen, op tijd in de les komen, deadlines halen, samenwerken, respect hebben voor individuele verschillen, en ervoor zorgen dat jullie school en de schoolomgeving netjes blijven.

Veel van deze waarden zijn opgenomen in de wet. Sinds 1 februari 2006 zijn alle scholen verplicht om aandacht te besteden aan actief burgerschap. Het vinden van een goede balans tussen eigenbelang, belang van anderen en gemeenschapsbelang, staat hierbij voorop.

Volkomen terecht verwachten jullie van volwassenen, de politieke en economische leiders in het bijzonder, dat zij het goede voorbeeld geven. Dat zij vooruit kijken naar de toekomst, dat zij hun huiswerk doen en de feiten serieus nemen, dat zij op tijd de juiste maatregelen nemen, dat zij samenwerken om te zorgen dat de wereld waarin jullie de komende decennia leven, veilig, schoon en aangenaam is.

De huidige politieke en economische leiders krijgen van jullie een onvoldoende. Op school leren jullie dat de technologische ontwikkelingen om de wereld duurzaam in te richten al bestaan. In de praktijk zien jullie dat de politieke en economische bereidheid om deze mogelijkheden toe te passen, ontbreekt. Wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen worden keer op keer niet gehaald. Economische belangen krijgen prioriteit boven herstel van de natuur en de gezondheid van al het leven dat van deze natuur afhankelijk is.

Tijdens discussies in de klas klagen jullie dat politici niet samenwerken, maar partijbelangen verdedigen. Jullie verlangen naar oplossingen die recht doen aan de urgentie van de huidige problemen, ongeacht of die oplossingen over links of rechts of door het midden gevonden worden. Jullie verlangen dat bestuurders handelen naar het belang van álle burgers die zij besturen.

Van jullie vierde tot jullie achttiende jaar gaan jullie vijf dagen per week naar school om te werken aan jullie toekomst. Velen van jullie studeren hierna verder. Enkele spijbeldagen brengen dat jarenlange leerproces niet in gevaar. Sterker nog, jullie spijbelacties dwingen volwassenen om het goede voorbeeld te geven. Als dat lukt, geven jullie daarmee het onderwijs de voorbeeldfunctie terug, die door het uitblijven van een gezamenlijke zorg voor onze leefomgeving, wordt ondermijnd.

Tijdens de spijbelacties laten jullie zien dat heel veel scholieren kritische, maatschappelijk bewuste burgers zijn. Jullie laten je inspireren door scholieren in Zweden en België, jullie kunnen jezelf organiseren, jullie overbruggen onderlinge verschillen, jullie verwoorden weloverwogen standpunten, jullie dwingen verandering af. Jullie máken een stukje toekomst. Onze steun hebben jullie!

Veel succes met de spijbelacties!

Docenten PO, VO en MBO.

1. Abida Faiz
2. Albert de Bruïne
3. Amber van Soest
4. Karlijn Smits
5. Amber Zimmerman
6. Ane Pieter Wisse
7. Annemarie Davelaar
8. Annemarie Sprokkereef
9. Audrey van Raalte
10. Baltus van Laatum
11. Bernadet Oude Heuvel
12. Daniëlle van Aggelen
13. Eline Sjerps
14. Ellen Willems
15. Els Pelleboer
16. Emiel Helmink
17. Emin Kececi
18. Erik Alblas
19. Faiha Houssin
20. Frank van Schaik
21. Gea van der Zaag
22. Gill Mathews
23. Hannah Groos
24. Hellen Lourens
25. Henk Jan van Minnen
26. Irene Derksen
27. Jaap Tambach
28. Jackeline Emmen
29. Jet van Dijk
30. Joana-Leah Munhá Freire
31. Jo-Anne Groefsema
32. Jolanda Boermans
33. Joost Zecha
34. Jop Hoekstra
35. Jos Hendriks
36. Josan Pleune
37. Judith van Zoen, docente Frans
38. Julia Duyvekam
39. Kamata de Haseth
40. Karin Waaijer
41. Katelijne Coster van Voorhout
42. Katelijne Udo de Haes
43. Larissa van der Hoeven
44. Lennard Mollema
45. Leonieke Dickhoff
46. Linde Wibbelink
47. Lucia de Laat
48. Marcel Klein Goldewijk
49. Marco David
50. Marije Ebbens
51. Marjolein Lokhorst
52. Marjolijne Klijn
53. Mark Boode
54. Mark Koelman
55. Marlies Albers
56. Mirjam Mampaey
57. Modeste Breukers
58. Nathaly Sterkenburg
59. Nicole Bonvie
60. Nicoline Kalsbeek
61. Nuna Amir
62. Olav Agaatsz
63. Peter Peelen
64. Petra Noorlander
65. Petra Willems
66. Rebekka Jonkers
67. Reinout van Leeuwen
68. Ria Koning
69. Ron Gillot
70. Rose Vonk
71. Roxana Prêtre
72. Sandra Lus
73. Sanne van den Bosch
74. Saskia van Bruchem-Pendjol
75. Sido van Westrenen
76. Sirach Franssen
77. Stan Golstein, docent biologie
78. Sylvia Spit
79. Tessa van Vredendaal
80. Thijs Jan van Schie
81. Tim Stegmeijer
82. Tobio Aarts
83. Tosca van Diest
84. Trevor Rode
85. Walter Rutten
86. Willem de Pous
87. Zoë van Mansfeld
88. Zohair Elabd


Redenen om te tekenen

  • We ontdekken de aarde als globaal biotoop en als huis van alle bewoners op deze planeet daarom hebbe we morele verantwoordelijkheid hiervoor .
  • Omdat ik hoop dat de toekomst beter zal worden......voor mij, mijn kind en al mijn leerlingen.......eerlijke kansen, een gezonde maatschappij......

Updates

2019-03-17 16:13:27 +0100

50 handtekeningen verzameld

2019-03-15 08:17:29 +0100

25 handtekeningen verzameld

2019-03-14 10:03:00 +0100

10 handtekeningen verzameld